gtag('set', {'user_id': 'USER_ID'});ga('set', 'userId', 'USER_ID'); Skip to main content

Po co nam identyfikacja wizualna?

 

Nigdy nie jest za późno, żeby pomyśleć o identyfikacji wizualnej. Bez względu na to, czy jesteś firmą, która dopiero powstała, czy przedsiębiorstwem, które jest na rynku od wielu lat. Czym jest identyfikacja wizualna, co warto o niej wiedzieć i po co nam właściwie ona?

O identyfikacji wizualnej można śmiało powiedzieć, że jest to jeden z podstawowych elementów tworzących wizerunek firmy lub marki. Stanowi element jej tożsamości. Jeśli będzie właściwie wykonana, może przyciągnąć uwagę odbiorców i potencjalnych klientów. 

Co składa się na identyfikację wizualną?

Różne są elementy, które zwykło się wymieniać. Wśród nich znajduje się logo, kolorystyka firmowa, typografia firmowa (krój i wielkość fontów), szata materiałów drukowanych (papier firmowy, koperty), a nawet wygląd strony internetowej. Niekiedy w jej skład wchodzi również dress code pracowników, czy oznakowanie środków transportu. Uzależnione jest to jednak od potrzeb firmy. 

Efektem stworzenia identyfikacji wizualnej, powinna być tak zwana księga znaku. Zawiera ona standardy dotyczące oznaczeń graficznych marki. Stanowi również zapis tego, w jaki sposób firma buduje swoją markę i prezentuje się na zewnątrz. Zasady te pozwolą nam zyskać spójność w komunikacji. 

Identyfikacja wizualna jest o tyle istotna, że bardzo często stanowi pierwszy punkt styku z klientami. W końcu klienci wchodzą zwykle na naszą stronę WWW, innym razem widzą nasze logo. Trafnie stworzone logo, które będzie charakterystyczne, ale i dopasowane do naszej marki, może zapewnić nam rozpoznawalność. Dobrze stworzona identyfikacja wizualna na pewno zaprocentuje.

Cechy dobrej identyfikacji wizualnej 

Identyfikacja wizualna powinna być spójna i dostosowana do charakteru firmy. Dlatego warto zlecić jej wykonanie doświadczonej agencji. Wybierając agencję, warto sprawdzić, co wchodzi w skład oferty projektowej. Niekiedy w ramach jednej ceny mamy zapewnione kilka koncepcji logo, jak również opcje korekt. W efekcie powinniśmy otrzymać również wytyczne związane z tym, jaka powinna być minimalna wielkość logo, czy zakres tego, co jest niedozwolone. W zależności od umowy i naszych potrzeb, możemy poprosić również o dobraną dla nas typografię, projekt wizytówek, papieru firmowego, a nawet zaprojektowanie szablonu prezentacji firmowych. Podobnie jest w przypadku wykonania oznakowania wewnętrznego firmy, szyldu czy neonu.

Jednak zanim dojdzie do pracy nad identyfikacją wizualną, zleceniobiorca może potrzebować od nas informacji na temat historii naszej firmy, wizji czy jej misji. Warto też zastanowić się nad tym, co nas wyróżnia na tle konkurencji i jaki przekaz chcemy wyrazić. Równie istotne jest to, do kogo kierujemy ofertę. Warto też zdefiniować charakter marki. 

Podsumowanie

Czy identyfikacja wizualna naprawdę jest nam potrzebna? Biorąc pod uwagę, że bardzo często działamy w branży, na której mamy licznych konkurentów, może nas ona wyróżnić na tle innych firm. Pozwoli też stworzyć pierwsze skojarzenia z marką w głowach potencjalnych klientów. Chociaż rebranding marki możemy przeprowadzić zawsze, to będzie to trudniejsze niż wtedy, gdy pomyślimy o niej na początku zakładania firmy.